Czym różnią się odzieżowe marki premium od marek ze średniej półki? W ostatnich latach w Polsce nastała moda na kupowanie ciuchów od znanych, krajowych i zagranicznych projektantów. Moda ekskluzywna i premium zyskała na tyle na popularności, że nie interesują się nią jedynie gwiazdy telewizyjne i wszelkiego rodzaju celebryci, ale także zwykli ludzie, którzy chcą dobrze wyglądać podczas imprez towarzyskich, eventów lub na co dzień.
Niestety w Polsce dostęp do butików prestiżowych marek i projektantów nie jest aż tak powszechny, jak na zachodzie Europy, co sprawia, że chcąc się ubrać w luksusowe ubrania, czasem trzeba wybrać się na zakupy za granicę. Gdzie więc warto pojechać na zakupy?
Skąd pochodzi moda ekskluzywna i premium?
Największą popularnością prestiżowe produkty odzieżowe cieszą się na zachodzie Europy oraz w Stanach Zjednoczonych Ameryki. Na tamtych rynkach branża mody ekskluzywnej i premium jest niezwykle rozwinięta, co sprawia, że projektanci mają łatwy dostęp do klientów, a klienci mogą przebierać w ofertach prestiżowych marek. Największym zagłębiem mody ekskluzywnej są Włochy i Francja. To tam swoje siedziby mają luksusowe firmy odzieżowe, które są znane na całym świecie. Kraje pochodzenia nie są przypadkowe. Moda ekskluzywna i produkty z nią związane zdecydowanie należą do produktów luksusowych, na które stać w dużej mierze jedynie najbogatsze społeczeństwa. W czasach ogólnie panującego prosperity i dobrej koniunktury gospodarczej, w takich krajach produkty premium zyskują najbardziej na popularności. Niewątpliwie wiele lat dobrej koniunktury gospodarczej w tych krajach sprawiło, że luksusowe marki odzieżowe mogły zostać wykreowane i zyskał międzynarodowy rozgłos.
Czym różnią się prestiżowe ciuchy od produktów marek ze średniej półki?
Produkty renomowanych marek sygnowanych nazwiskami światowej sławy projektantów różnią się dość znacznie od produktów ze średniej półki. W pierwszej kolejności należy zaznaczyć, że różnią się przede wszystkim jakością. Domy mody ekskluzywnej i premium używają tylko materiałów najwyższej jakości, takich jak jedwab, kaszmir lub najwyższej klasy bawełna. Jest to kwestia prestiżowa, aby używać takich surowców. Po części stąd wynika różnica w cenie pomiędzy ciuchami znanych projektantów a produktami masowymi. Kolejną kwestią, która jest równie ważna, jest jakość wykonania. Produkty ekskluzywne przeważnie powstają w niewielkich manufakturach, a ich produkcja znacząco odbiega od tego, co można zobaczyć w przeciętnych zakładach szwalniczych. W tym przypadku do jakości przykłada się ogromną ilość uwagi, a każdy detal jest dopieszczony, tak by zadowolić nawet najbardziej wymagających klientów. To, z jakich materiałów produkuje się tego typu odzież, oraz jak wiele dbałości przykłada się do perfekcyjnej jakości wykonania nie jest jednak jedynym aspektem, który sprawia, że produkt można zaliczyć do mody ekskluzywnej i premium. Warunkuje to jeszcze pozycjonowanie marki.
Jak ważne dla marki jest nazwisko projektanta?
Kluczowe do tego, aby nazwać markę prestiżową, jest to, aby była ona odpowiednio pozycjonowana w oczach klientów. To właśnie postrzeganie firmy przez klientów sprawia, że dana marka jest określana jako prestiżowa lub ewentualnie wręcz przeciwnie. Moda ekskluzywna i premium znana jest z tego, że jest prezentowana przez gwiazdy i celebrytów. To między innymi dzięki temu marki premium zawdzięczają swój prestiż i splendor. Gwiazdy często prezentują się w kreacjach swoich ulubionych projektantów, którzy szykują im kreacje na specjalne zamówienie. Tak właśnie pojawia się szum wokół marki i przeświadczenie, że jest to produkt najwyższej klasy. Produkty sygnowane określonymi nazwiskami zyskują wtedy na popularności i stają się popularne w modowym światku. Połączenie jakości odzieży, najlepszych surowców, świetnego wykonania i dodatku prestiżu związanego z tym, że w podobnych ciuchach na co dzień prezentują się gwiazdy na czerwonym dywanie, sprawia że marka wchodzi na salony.
Moda ekskluzywna i premium, a czynnik kreatywny
Poza wszystkimi powyższymi detalami, które odróżniają marki premium, jest jeszcze jeden aspekt. Tego typu marki oraz indywidualni projektanci wnoszą do modowego światka czynnik kreatywny. Popisują się nowymi pomysłami i urozmaicają znane wcześniej produkty tak, by były bardziej oryginalne. Niekiedy przybiera to formę tworzenia całkiem nowych stylów i wnosi do mody coś, czego jeszcze nie było. Mogą to być nowe kroje, fasony lub wzory. Każdy projektant ma swój styl i stara się wykazać czymś, czego nie posiada konkurencja. To właśnie za takimi markami i projektantami podążają inne marki odzieżowe, które często starają się naśladować i odtwarzać marki premium. Przeważnie sprowadza się to do pewnego upraszczania wzorów i przenoszenia tego, co można zobaczyć na salonach do zwykłej codzienności przeciętnych marek.